ČARAPE IZ BIH NOSE AMERIKANCI, KANAĐANI I ARAPI
SAD, Kanada, Švedska, Malta i Ujedinjeni Arapski Emirati (UAE) samo su neke od država u koje BiH izvozi čarape.
SAD, Kanada, Švedska, Malta i Ujedinjeni Arapski Emirati (UAE) samo su neke od država u koje BiH izvozi čarape, a da su inostrani partneri zadovoljni svjedoči i podatak Uprave za indirektno oporezivanje (UIO) BiH, prema kojem je tokom 11 mjeseci u inostranstvo otišlo ovih proizvoda u vrijednosti većoj od 15,8 miliona maraka.
Podaci UIO pokazuju da je u BiH tokom 11 mjeseci ove godine izvoz hulahop čarapa, uključujići i one bez stopala te čarapa, kratkih čarapa, uključujići i one za vene, kao i obuće bez pričvršćenog đona, pletene ili heklane, bio veći za oko 4,9 miliona maraka u odnosu na isti period lani.
“Tokom ove godine iz BiH je ovih proizvoda najviše izvezeno u Italiju i to u vrijednosti većoj od 11,2 miliona maraka”, pokazuju podaci UIO.
U istom periodu godinu ranije BiH je čarape izvezla u vrijednosti većoj od 10,9 miliona maraka. I tada je ove robe najviše otišlo na italijansko tržište i to u vrijednosti većoj 8,8 miliona maraka.
Prema podacima Zavoda za statistiku RS upravo čarape su dale treći najveći doprinos rastu izvoza tokom deset mjeseci ove godine.
“Čarape čine 2,5 odsto izvoza. Rast vrijednosti izvoza iznosio je 75,9 odsto u odnosu na isti period prethodne godine”, podaci su Zavoda.
U kompaniji “Gloria Line” iz Banjaluke za “Glas Srpske” kažu da svoje proizvode najviše izvoze na tržište Njemačke i Slovenije te ističu da su cijene finalnih proizvoda veće nego lani za oko 30 odsto.
“Cijene repromaterijala su znatno skočile, ali bez obzira na to proizvodnja je ostala na istom nivou”, rekli su u firmi “Gloria Line”, dodajući da imaju ciljane grupe kupaca.
Sa druge strane u firmi “Madam” iz Kotor Varoša, koja se bavi proizvodnjom čarapa, kažu da svoje proizvode samo plasiraju na tržište BiH, jer nemaju kapacitet da mogu izvoziti.
“Potražnje za našim proizvodima ima, ali nismo razmišljali o izvozu, jer se teško širiti u ovim uslovima, kada je svaka isporuka repromaterijala po novim i višim cijenama”, rekli su u ovom preduzeću.
Objasnili su da je veoma teško ispratiti sva poskupljenja, jer cijene finalnih proizvoda ne mogu toliko rasti.
U mini-fabrici čarapa “EMS Factory” iz Kalesije kažu da su visoke cijene repromaterijala uticale i na proizvodnju te istakli da rade sa češljanim pamukom.
“Samo poskupljenje repromaterijala utiče i na cijene finalnog proizvoda pa su cijene morale ići gore, zbog čega smo morali raskinuti saradnju sa pojedinim partnerima”, kazali su “EMS Factory”.
Objasnili su da neće doći do novih poskupljenja ako ne budu dizali cijene repromaterijala.
Iako su imali pojedine ponude, kako kažu, još nisu orijentisani na izvoz.