VLADA RS-A UTVRDILA PRIJEDLOG USPOSTAVLJANJA POMOĆNOG SASTAVA POLICIJE
Vlada Republike Srpske utvrdila je danas, na 21. posebnoj sjednici, u Banjaluci, Prijedlog rebalansa Budžeta Republike Srpske za 2025. godinu. Okvir Rebalansa iznosi 6.490 miliona KM (šest milijardi 490 miliona) KM i veći je za 420 miliona ili 6,9% u odnosu na usvojeni Budžet za 2025. godinu.
Razlozi za donošenje Rebalansa budžeta Republike Srpske za 2025. godinu su promjene u strukturi i visini budžetskih sredstava i budžetskih izdataka, kao i promjena prioriteta koji se finansiraju iz budžetskih sredstava.
Projekcije ukupnih budžetskih prihoda i primitaka za nefinansijsku imovinu u Rebalansu za 2025. godinu iznose 5.409,1 miliona KM, što predstavlja uvećanje od 323,1 miliona KM, odnosno 6,4% u odnosu na sredstva planirana Budžetom Republike Srpske za 2025. godinu.
Poreski prihodi iznose 4.979,7 miliona KM, što je više za 248,3 miiona KM ili za 5,2% u odnosu na poreske prihode planirane Budžetom Republike Srpske za 2025. godinu.
Prihodi po osnovu doprinosa za penzijsko i invalidsko osiguranje biće ostvareni u iznosu 1.772,1 milion KM, što je uvećanje za 125,6 miliona KM ili 7,6% u odnosu na sredstva planirana Budžetom Republike Srpske za 2025. godinu.
Od projektovanih ukupnih prihoda od indirektnih poreza, Prijedlogom rebalansa Budžeta Republike Srpske za 2025. godinu planiran je iznos od 2.306,2 miliona KM, što predstavlja uvećanje od 82,8 miliona KM ili 3,7% u odnosu na sredstva planirana Budžetom Republike Srpske za 2025. godinu.
S ciljem poboljšanja materijalnog položaja zaposlenih u 2025. godini je usvojen set zakona o platama kojima je propisano povećanje platnih koeficijenata za zaposlene u: MUP – u, organima uprave, osnovnom, srednjem i visokom obrazovanju, đačkim domovima, i studentskim centrima, institucijama kulture, institucijama pravosuđa, kao i za zaposlene u javnim službama i javnim ustanovama u oblasti zdravstva Republike Srpske.
Rashodi za lična primanja zaposlenih Rebalansom budžeta za 2025. godinu iznose 1.321,2 miliona KM, što predstavlja uvećanje od 123,8 miliona KM, odnosno 10,3% u odnosu na sredstva planirana Budžetom Republike Srpske za 2025. godinu.
Sa ovim izmjenama ukupna izdvajanja za obrazovanje u Rebalansu iznose 714,8 miliona KM, što je povećanje za 54,4 miliona u odnosu na Budžet usvojen u decembru 2024. godine.
Na rashodovnoj strani Rebalansa budžeta, subvencije su uvećane za 10,5 miliona KM ili 4,5% i iznose 242,8 miliona KM. Najznačajnija sredstva u okviru ove grupe rashoda su subvencije za podsticaj razvoja poljoprivrede i sela u iznosu od 174,5 miliona KM.
Rebalansom je planirano povećanje budžeta na poziciji javne investicije, koje će ukupno iznositi 119,2 miliona KM.
Predložena su ukupna izdvajanja za zdravstvo u iznosu 602,6 miliona KM, što je za 50,9 miliona KM više u odnosu na planirani Budžet. Od ukupnog iznosa za zdravstvo, na investicije se odnosi 72 miliona KM, što je više za 5,4% u odnosu na usvojeni Budžet.
Na poziciji Ministarstva zdravlja i socijalne zaštite planirano je da se posebno pomogne javnim zdravstvenim ustanovama sa 18,9 miliona KM, što nije bilo planirano u usvojenom budžetu.
Doznake na ime socijalne zaštite koje se isplaćuju iz Budžeta, predloženim Rebalansom iznose 537,3 miliona KM, što je uvećanje od 5,7 miliona KM u odnosu na planirani Budžet. Uvećanje na ovoj poziciji je u najvećoj mjeri rezultat uvećanja doznaka za unapređenje materijalnog položaja boraca sa navršenih 65 godina života, koje će biti povećane za 2,7 miliona KM i doznaka socijalnim institucijama koje će biti veće za 2 miliona KM.
Na poziciji Fond zdravstvenog osiguranja Rebalansom je predloženo 259 miliona KM, što je za 4,4 miliona KM više u odnosu na planirani Budžet za 2025. godinu.
Rebalansom su planirana i sredstva za finansijsku podršku opštinama u Federaciji BiH sa većinskim srpskim stanovništvom koje će biti podržane sa ukupno 4 miliona KM.
Uz Prijedlog rebalansa Budžeta, Vlada Republike Srpske na današnjoj sjednici utvrdila je i Prijedlog zakona o izmjenama Zakona o izvršenju Budžeta Republike Srpske, koji propisuje način izvršenja Budžeta, odnosno Rebalansa za 2025. godinu.
Vlada Republike Srpske utvrdila je danas i Prijedlog zakona o izmjeni i dopunama Zakona o policiji i unutrašnjim poslovima, po hitnom postupku.
Razlog za donošenje ovog zakona sadržan je u potrebi da se Zakonom utvrde formalno-pravni uslovi za uspostavljanje pomoćnog sastava policije, radi podizanja bezbjednosti na viši nivo, posebno u periodima hitnih stanja izazvanih humanitarnim krizama. U prethodnom periodu svjedočilo se iznenadnim opasnostima po život, zdravlje i imovinu stanovništva izazvanih prirodnim ili ljudskim faktorima, odnosno elementarnim nepogodama u vidu velikih poplava, požara, klizišta i drugih nepredvidivih situacija koje su se dešavale širom Republike Srpske, nekad u pojedinim dijelovima, nekada bi zahvatile veliki dio Republike Srpske, ali i globalnih dešavanja poput epidemije izazvane virusom kovid 19, koja je zahvatila i cjelokupnu teritoriju Republike Srpske i kao takva zahtijevala organizovani institucionalni odgovor. Formiranjem pomoćnog sastava policije Ministarstvo bi moglo efikasnije odgovoriti na navedene izazove jer se kroz praksu pokazalo da aktivni broj policijskih službenika u vanrednim situacijama nije dovoljan i da određene okolnosti zahtijevaju angažovanje većeg broja policijskih službenika, odnosno lica koja su prošla određenu obuku i stekla adekvatna znanja, a sve s ciljem pružanja efikasnog odgovora u navedenim situacijama u kojima je često brza reakcija ključ uspjeha.
Osim vanrednih situacija izazvanih elementarnim nepogodama i krizama izazvanim epidemijama, već duži period suočavamo se i sa problemom priliva ilegalnih migranata, a koji, pored humanitarne krize, izaziva i krizu bezbjednosnog karaktera. Ministarstvo može doći u situaciju da iz redovnog sastava policije ne može izdvojiti na duži period dovoljan broj svojih pripadnika u te svrhe, odnosno za obavljanje zadataka sprečavanja i otklanjanja bezbjednosnih incidenata i očuvanja same bezbjednosti u vezi sa migrantskom krizom koja je u kontinuitetu prisutna već nekoliko godina jer bi se na taj način mogla ugroziti unutrašnja bezbjednost u Republici Srpskoj.
Ovakvo zakonsko rješenje za navedene situacije poznaju i zakonodavstva država Evropske unije i država u regionu, a zakonska rješenja su ista ili slična u Hrvatskoj, Sloveniji i Srbiji.